reklama

Čo budem robiť toto leto ?

Nie je ťažké si položiť túto otázku. Sám spadám do kategórie mladých ľudí, ktorí sa rok čo rok rozhodujú čo a kam v lete. Teda nie tak úplne, ale vysvetlím nižšie. Zo skúsenosti viem, keďže sa pohybujem v kolektívne, prevažne nepracujúcich, školu povinných, že základná otázka znie trošku ináč: „Budem v lete, pracovať – nebudem v lete pracovať?“ A ako spomínam na svojich rovesníkov (študenti VŠ), tak to majú zväčša rýchlo vyriešené a nasledujú starosti typu: či doma, či v zahraničí, ako dlho, za ake lowe a tak....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)
Obrázok blogu
(zdroj: Pospo)

A pritom existuje alternatíva, ktorá sa týka práve spomínanej skupiny, čiže mladých ľudí od 16-26 rokov. Mládežnícke tábory . Ja sa v tejto sfére pohybujem už nejaký ten rok a chcem Vám objasniť, že sa pod tým výrazom neskrývajú ani pionierske šatky, ani bobríci čohokoľvek. Navyše považujem samotné označenie tábor, za veľmi nešťastné. Na jednej strane vzbudzuje celý rad nezmyselných predsudkov a na druhej ani zďaleka nevystihuje podstatu akcii zameraných na alternatívnu zábavu pre mladých. Oveľa sympatickejšie pre ucho znie napr. teambuilding, zážitková pedagogika a pod.

V prvom rade chcem zdôrazniť slovíčko mládežnícke, ktoré je veľmi významné a vymedzuje veľmi špecifickú vekovú sféru. Obecne sa za mládežnícky označuje tábor s vekovým rozpätím 7-18 rokov. S tým sa mi nedá, než nesúhlasiť. Za mládežníka nemožno považovať človeka 8 ročného a dávať ho do rovnakej skupiny s dospelým 18-ročným. Osobne si nedokážem prestaviť typ aktivity (hry), ktorá rovnakým spôsobom „strhne“ oboch zúčastnených a postaví ich na rovnakú úroveň. Mentálne je tento 10 ročný vekový rozdiel oveľa, oveľa markantnejší ako v rozmedzí 16-26.

Tejto vekovej skupine sa na Slovensku venuje viacero neziskových organizácii. S najznámejších menujme MO Plusko, Päť Pé a Strom Života . Ono práca s človekom, ktorého po mentálnej stránke možno považovať za dospelého, predstavuje na jednej strane oveľa viac zaujímavých možností a zároveň oveľa viac práce. Nie ako decáky kedy stačí bazén a lopta a program na pol dňa je hotový. Nechcem týmto nejak znižovať, alebo podkopávať ich úroveň, ale práca s uvedomelým človekom s obrovským množstvom životných skúseností sa pohybuje v úplne inej sfére. Navyše (aj u nás) platí princíp dobrovoľníctva a rovnosti, kedy je účastník a inštruktor postavený na rovnakú úroveň. To znamená, že nie príkaz vedúceho a predovšetkým motivácia je hnací motor prečo sa dospeláci váľajú po zemi ako malé deti. Navyše tieto „deti“ prišli lebo chceli a nie lebo ich rodičia poslali.

Niekoľko rokov dostávam otázku: „prečo tam chodíš, veď každý rok to isté a nemáš z toho ani korunu?“. A presne tak ako ja v tom mám jasno, tak to neviem uspokojivo vysvetliť. Prečo spolu s ďalšími venujeme svoj voľný čas (a veľa krát aj nemalé finančné prostriedky) príprave mládežníckeho tábora. Hlavne preto, lebo to NIKDY nie je to isté. Preto lebo sa každý rok teším, koho stretnem. Ono je to predovšetkým o ľuďoch, ktorý sa dokážu za tých 12 dní spoznať oveľa bližšie, než by si jeden dokázal predstaviť. Stále mám v hlave spomienku ma môj prvý tábor, kedy som sa na konci lúčil a cez slzy v očiach pozeral na ľudí. Vtedy som mal pocit, že ich poznám od narodenia. Na tento pocit sa teším aj tento rok.


Leto 2006 s Pluskom (tu sa budem túlať)


Tomáš Pospíchal

Tomáš Pospíchal

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bežec na dlhé trate, občasný autista, lenivý dobrovoľník (+ák), milovník filmu, hudby a dobrého jedla. V znamení havrana, roku psa. Zoznam autorových rubrík:  Ja, ja, ja, jenom ja...Vy, vy, vy, nejen vy...Film a tak...Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu